BİLİNÇLİ BİR TÜKETİCİNİN BİLMESİ GEREKENLER

(6502 (4077) SAYILI TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDAKİ KANUNA GÖRE)

Günümüz bilgi çağında toplumun bir bireyi olarak çeşitli miktar ve kalitede mal ve hizmeti seçerek, satın alarak ve tüketerek ekonomik sistem içinde yer almaktayız. Ancak bu seçim ve satın alma sürecinde birçok problemle karşı karşıya bulunmaktayız. Bu problemlerin çözümünü bazen ararken, bazen de kaderimize razı olmaktayız.

BİZİ KANDIRMALARINA İZİN VERMEYELİM,

HAKKIMIZI ARAYALIM

Günümüzde haklarımızı arayabileceğimiz tüketici haklarını koruyan bir Tüketici Kanunu bulunmaktadır.

Bu kanunun amacı, kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü̈ örgütlenmeleri teşvik etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.

Aşağıda bir tüketicinin piyasada karşılaşabileceği problemlere kanun kapsamında neler yapabileceği açıklanmıştır.

Bu kanun ilgili mevzuat bölümlerinde detayları ile açıklanmıştır.

Tüketici haklarınız ile ilgili

PROBLEMLERİNİZDE NE YAPMALISINIZ

HAKKINIZI ARAMANIN ADIMLARI

Satn alınan bir mal ya da hizmet ayıplı (bozuk, kötü, isteneni karşılamaması durumu) çıkması durumunda (Tüketici Yasası)

  • İlk yapılması gereken, mal veya hizmeti veren yere müracaat etmek

-Bu müracaat esnasında nazik olunması, uygun bir dil kullanılması problemin çözümünde faydalı olacaktır.

-Bu müracaatın yazılı olması ve bir kopyasının da alınması önemlidir.

Problem burada çözülememişse aşağıda açıklanan kurumlara başvurabilirsiniz.

  • Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine size en yakın hakem heyetine başvurunuz
  • Tüketici Derneklerine Danışın: Bulunduğunuz yerdeki tüketicinin korunmasına yönelik olarak faaliyet gösteren derneğe başvurun (Size uygun yolu gösterir sorunun çözümünde yardımcı olabilir).
  • Tüketici sorunlarına bakmakla görevli Tüketici Mahkemelere veya görevli Asliye Ticaret veya Asliye Hukuk Mahkemelerine başvurabilirsiniz.

Uyuşmazlığa neden olan mal veya hizmet için;

  • Hakem heyetlerinden alınan karar lehte ise mal veya hizmeti veren yere müracaat ederek kararın uygulanması talep edilebilir.
  • Bu aşamalardan sonuç alınamazsa elde bulunan belgelerle Tüketici Mahkemesine müracaat ederek sorunun çözümü yoluna gidilebilir.

 

HAKEM HEYETİ NEDİR?

Tüketicinin korunması hakkında Kanun’un 66. maddesi gereği genelde il ve bazı ilçe merkezinde tüketici sorunları hakem heyetleri bulunmakta

Bu heyetler tüketiciler ile satıcılar arasında ayıplı mal ve hizmetlerden doğan anlaşmazlıklara bakmakla görevli ve yetkilidir.

Sorunlarınızın çözümünde kısa sürede sonuç alabileceğiniz tüketici sorunları hakem heyetlerine başvurmaktan çekinmeyin

HAKEM HEYETLERİ NERELERDE VE KİMLERDEN OLUŞUR

Tüketici sorunları hakem heyetleri, 80 il merkezinde Sanayi ve Ticaret il müdürlükleri ve tüm ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde kurulmuştur.

Başkanlığı

İllerde: Sanayi ve Ticaret il müdürleri
İlçelerde: Ticaret İl müdürlüğünün, görevlendireceği bir memur tarafından yürütülen hakem heyetlerinin

Üyeleri:

  • Tüketici kuruluşu temsilcisi
  • Belediye personeli
  • Baro mensubu
  • Ticaret veya esnaf ve sanatkârlar odası temsilcisi  olmak üzere 5 kişiden oluşur.

HAKEM HEYETİNE NASIL BAŞVURABİLİRSİNİZ

Tüm illerde ve bazı ilçelerde görev yapan hakem heyetleri tüketici ve mal ve hizmet sunanlar arasında ihtilaflarda görev yapmaktadır. Hakem heyetlerine başvuru parasal sınırları her yıl değişmektedir.

Buna göre, Tüketici Hakem Heyetlerine yapılacak başvurularda, 2022 için üst sınır 15.430 ancak sürekli değişmektedir.

Başvuruyu bir dilekçe ile ilgili hakem heyetine başvurarak, ya da online olarak yapabilirsiniz.

Uyuşmazlıklarda heyetin vereceği kararlar tarafları bağlar. Bu kararlar İcra ve İflas Kanununun ilamların yerine getirilmesi hakkındaki hükümlerine göre yerine getirilir. Taraflar bu kararlara karşı on beş gün içinde tüketici mahkemesine itiraz edebilirler. Tüketici sorunları hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceği karar kesindir

Başvurunuz bilirkişi incelemesi gerektirmiyorsa en geç bir ay içerisinde karara bağlanır.

Başvurularda herhangi bir ücret alınmaz.