TÜKETİCİYİ KORUMA VE DAYANIŞMA DERNEĞİ

Derneğimiz 1995 yılında kurulduğundan beri, ülkemizde tüketici haklarının yerleşmesi, tüketicinin korunması, bilgilendirilmesi ve eğitimi konusunda alanına rakipsiz çalışmalara imza atmış, Edirne’den Kars’a bütün ülke tüketicileri ile temas kurmuş, paneller, seminerler, konferanslar düzenlemiş, tüketici ile direk temasa geçmiş, yüz yüze görüşmelerin yanında çok sayıda basın bülteni, basın bildirisi hazırlamış, bunda da her zaman, barışçıl, hoşgörülü, bağımsız – siyasi ve ticari – özellikle paydaşları ile uyumlu bir şekilde çalışmış, akademik bir üslupla problemleri çözme yoluna gitmiş, tüketicinin korunması konusunda etkin lobicilik yapmış, ilk tüketici yasasının çıktığı 1995 yılından beri,  tüketici korunmasında lider bir dernek olarak bir misyon üstlenmiş, her zaman ölçülü ve düzeyli olmuştur.

300+

Tüketici hakkı konusunda

1000+

Üyemiz için

280+

hak takibi

Görevimiz (Mission)

Tüketicileri; bilgilendirme, bilinçlendirme ve eğitim yoluyla güçlendirmek;

Tüketici sorunlarına yönelik olarak çağdaş, güncel mevzuatlar ortaya konmasında, haksız ticaret uygulamalarının önlenmesi yoluyla tüketicinin korunmasını ve güvenliğinin artırılmasında; standartlar ve uygunlukları aracılığıyla kalite ve miktar güvencesini sağlanmasında ve uygun maliyetli ve etkili şikâyet giderme mekanizmalarına erişimin sağlanmasında ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği yaparak gerekli önlemlerin tüketici tarafı lehine oluşmasını sağlamak, bu konularda tüketicileri aydınlatmak.

Vizyonumuz

“Tüketicilerin bilinçli seçimler yapmasında; tüketiciler için adil, hakkaniyetli ve tutarlı sonuçlar sağlamak; zamanında ve etkili bir şekilde tüketici mağduriyetinin giderilmesini kolaylaştıracak sistemler üzerinde çalışmak, bu konuda ilgili kurum ve kuruluşlar üzerinde aktif lobicilik ve savunuculuk faaliyetleri yürütmek”

Tüko-Bir neler yapıyor?

bilimsel araştırma ve incelemeler yapmak 100%
mevzuat faaliyetlerine katkıda bulunmak 100%
Konferanslar, paneller, toplantılar düzenlemek 100%
tüketiciyi bilgilendirmek 100%

ve daha fazlası

Tüketiciyi Koruma ve Dayanışma Birliği ‘nin Amaç ve Faaliyetleri

18 Mayıs l995 tarihinde kurulan Valilik makamının 06-48-166 kod numarasıyla faaliyete başlayan derneğin amacı; ülkemizde tüketici haklarının yerleştirilmesi, yaygınlaştırılması ve bilinçli bir toplum oluşturulması ile tüketicilerin korunması için çalışmalar yapmaktır.

Derneğimiz bu amaca yönelik olarak evrensel kabul görmüş sekiz temel tüketici hakkı çerçevesinde aşağıdaki çalışmaları yapmayı hedeflemiştir:

TÜKETİCİNİN BİLGİLENDİRİLMESİ VE EĞİTİMİ

  • Tüketicinin bilgilenmesi ve eğitimi amacıyla konferanslar, paneller ve toplantılar düzenlemek,
  • Tüketim maddelerinin tetkik edilerek tüketicinin sağlık ve güvenliğini tehlikeye düşüren durumlarda tüketiciyi ve ilgilileri uyarmak ve bilgilendirmek,
  • Toplumun her kesiminin daha bilgili ve eğitilmiş tüketici olabilmeleri için Tüketici Eğitimi vermek,
  • Tüketicinin bilgilenmesi amacıyla broşür, bülten, tüketici gazetesi ve dergisi çıkartmak,
  • Gerektiğinde tüketici şikayetleri doğrultusunda kamu ve özel test laboratuvarlarını kullanarak test yaptırıp, sonucu takip edip, kamuoyuna açıklamak,

TÜKETİCİNİN GÜVENLİĞİ

  • Tüketicilerin satın aldığı mal ve hizmetin fiyat, kalite, sağlık, güvenlik ve standardı yönünden korunması ve bilgilenmesi için girişimlerde bulunmak,
  • Can ve mal güvenliğini tehlikeye atan durumlar konusunda tüketicileri ve yetkili kurum ve kuruluşları bilgilendirmek, harekete geçirmek ve bu durumları ortadan kaldırmak

TÜKETİCİNİN TEMEL İHTİYAÇLARININ GİDERİLMESİ, MAL VE HİZMETLERİN SERBESTÇE SEÇİLMESİ HAKKINI ARAMA

  • Tüketicilerin yaşam düzeylerinin yükseltilmesi, ekonomik çıkarlarının korunması ve adil gelir dağılımının sağlanması için kamuoyu oluşturmak, tüketicileri aydınlatmak ve bu amaçla ilgili merciler nezrinde girişimde bulunmak,
  • Tüketicilerin tek taraflı standart sözleşmeler ve kontratlar içinde temel hakların bulunmaması gibi sözleşme yolsuzluklarına ve satıcıların vicdanına aykırı kredi şartları uygulamalarına karşı korunmasını sağlamak

TÜKETİCİ TEMSİLİNİ (SESİNİ DUYURMASINI) SAĞLAMA

  • Dünya’da geçerli olan tüketici haklarını konusunda tüketicinin bilinçlendirilmesi ve bu hakların uygulanması için gerekli önlemlerin alınması konusunda girişimlerde bulunmak,
  • Tüketicileri ilgilendiren çeşitli konularda yapılacak ya da yapılması düşünülen hukuksal mevzuata ilişkin görüş ve önerilerde bulunmak ve hazırlanan taslakları ilgili kurumlara vermek,
  • Ülkemizde ve dünyada tüketicinin korunmasına ilişkin düzenlemeleri incelemek, bu konuda çalışma komiteleri oluşturarak bilimsel araştırma ve incelemeler yapmak, Türkiye genelinde örgütlenmeyi sağlayıp, kitle iletişim araçlarını da kullanarak tüketicinin sesini duyurmak,
  • Tüketicilerimizi vurdumduymazlıktan vazgeçirerek, hakkını arayan bilinçli ve kendine güvenen bir toplum oluşturmak,
  • Tüketici sorunlarının duyurulması ve çözümünde beraberliği sağlayarak üretici ve tüketici yönünden duyarlı bir ortam yaratılmasını sağlamak,
  • Tüketici şikayetlerini incelemek, değerlendirmek ve takip etmek

SAĞLIKLI BİR ÇEVREYE SAHİP OLMASINA KATKIDA BULUNMA

  • Tüketicilerin yaşam kalitesini artıracak fiziksel bir çevreye sahip olması, çeşitli çevresel tehlikelerden korunması ve doğanın bugün ve gelecek nesiller için korunması yönünde çalışmalar yapmak ve kamuoyu oluşturmaktır.

ÇALIŞMALARIMIZ

  • Hedeflerimiz doğrultusunda özellikle tüketicinin bilinçlendirilmesi ve tüketici haklarının yerleştirilmesi amacı ile çeşitli illerde çok sayıda toplantı, konferans, panel, televizyon, radyo konuşması ile basın toplantısı ve açıklaması yapılmıştır.
  • Çeşitli konularda bugüne kadar yazılı, telefon, mail ortamında gelen şikayetler değerlendirilerek tüketicilerin mağduriyetleri giderilmeye çalışılmış ve yol gösterilmiştir.
  • İlki 1995 yılında çıkarılan 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Kanun çerçevesinde bugüne kadar yayınlanan Yönetmelik ve Tebliğlerin hazırlanmasında katkıda bulunulmuş ve derneğin görüşleri belirtilmiştir.  Daha sonra da bu kanunun revizyonunda da 6502 sayılı kanununun tüm çalışmalarına aktif olarak katılmış ve halen de katılmaya devam etmektedir.
  • Tüketicinin korunması Hakkındaki Kanun (6502 sayılı Kanun) çerçevesinde il ve ilçelerde kurulan Tüketici Hakem Heyetlerinde derneğimizin şubelerinin bulunduğu yerlerde derneğimiz temsil edilmektedir.
  • Derneğimiz özellikle 2019 yılında tekrar yapılanmaya gitmiş ve birçok ilde çeşitli nedenlerle kapanan şubeleri yenilemeye başlamış, yeni şubeler açmış ve açmaya da devam etmektedir.
  • Derneğimizin faaliyetleri sonucu toplumumuzda tüketici hakları kavramı ve tüketici bilinci yerleşerek yaygınlaşmaktadır. Oluşturulan kamuoyu sonucunda hakkını arayan, haklarına sahip çıkan sorumluluk sahibi tüketici sayısı giderek artmaktadır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Ticaret bakanlığı, Tarım bakanlığı, Ticaret odaları ve diğer ilgili kamu kurum ve kuruluşları, Üniversiteler ve çeşitli meslek kuruluşları, sivil toplum örgütleri ile işbirliği yaparak yaygın eğitim çerçevesinde öğretmen, öğrenci, zabıta memurları ve vatandaşlar tüketim ve tüketicilikle ilgili çeşitli konularda bilgilendirilip eğitilmektedir. Türkiye’de tüketici eğitimi verme konusunda uzman öğretim üyeleri bulunmaktadır.
  • Tüketicilerin olduğu kadar esnaf ve sanatkârların da eğitimine önem veren dernek, sorumluluklarını öğrenebilmesi açısından ilgili meslek kuruluşları ile iş birliği yaparak esnaf ve sanatkârı da bilgilendirmeye ve eğitmeye çalışmakta, bu çerçevede ticaret ve sanayi odaları, tüketici konusu ile ilgili kamu kurumlarına da etkili lobi ve savunuculukla tüketicinin hakkına saygılı olmaları konusunda dikkatlerini çekmektedir.
  • Derneğimiz ülkemizde hemen her konuda ve her kesimde kalite bilincinin oluşturulması ve geliştirilmesine çalışmaktadır.

PANELLER

  • TSE, TÜKO-BİR ve GAZİ ÜNİVERSİTESİ İş birliği ile “21. Yüzyıla Girerken Tüketici Olarak Haklarımızı Biliyor muyuz?” (14.3.2000)
  • TSE, TÜKO-BİR KIRŞEHİR GAZİ ÜNİVERSİTESİ İş birliği ile “Ahi Teşkilatında Tüketici Hakları” (15.04.2000)
  • TSE, TÜKO-BİR GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ İş birliği ile “Gıda Üretimi ve Tüketici Tercihleri” (22.05.2000)
  • TSE-TÜKO-BİR ve GAZİ ÜNİVERSİTESİ iş birliği ile “Tüketici olan Çocuklara, Gençlere, Anne-babalara” (13.06.2000)
  • TSE, TÜKO-BİR, İZMİR EMNİYET MÜDÜRLÜĞÜ ve 9 EYLÜL ÜNİVERSİTESİ iş birliği ile “Uyuşturucu ile Mücadele” (18.10.2000)
  • TSE, TÜKO-BİR ve ERZURUM ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ İş birliği ile
    “Anadolu’da Tüketici Eğitimi ve Bilinçlendirilmesi” (8.11.2000)
  • TSE, TÜKO-BİR Ankara’da Çalışanlar Vakfı iş birliği ile “2000’li Yıllarda Türkiye’nin Enerji Problemi ve Çözüm Önerileri “(25.11.2000)
  • TSE, TÜKO-BİR, ATO VE EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ iş birliği ile “Trafik Kazalarının Sebepleri ve Çözüm Önerileri” (21.02.2001)
  • TSE, TÜKO-BİR ve GAZİ ÜNİVERSİTESİ iş birliği ile “Küreselleşmede Tüketici Yönüyle İşletmelerin Sorumluluğu” (25.04.2001)
  • TSE, TÜKO-BİR ve KAYSERİ TİCARET ODASI Kayseri Şubesi İş birliği ile “Yerli Malı, Kalite ve Tüketici Bilinci” (28.01.2003)
  • TSE, TÜKO-BİR ve ERZURUM TİCARET ODASI İş birliği ile “Tüketicinin Korunması ve Eğitiminde Yeni Eğilimler” (2004)
  • TSE, TÜKO-BİR ve TOKAT TİCARET ODASI İş birliği ile “Tüketicinin Korunması ve Eğitiminde Yeni Eğilimler” (2004)
  • TSE, TÜKO-BİR İş birliği ile “Tüketicinin Korunması ve Banka ve Kredi Kartları” (2006)
  • TSE, TÜKO-BİR ve TRABZON TÜKETİCİLERİ KORUMA VE DAYANIŞMA BİRLİĞİ DERNEĞİ İş birliği ile “Tüketicinin Korunması ve Yasal Mevzuat” (2007)
  • TSE, TÜKO-BİR İş birliği ile “Tüketicinin Korunması ve Yasal Mevzuat” (2007-Denizli)
  • Not: 10 Panelimiz kitap haline getirilerek dağıtımı gerçekleştirilmiştir.

EĞİTİM VE PROJELER

TUKO-BİR sadece Türkiye’de değil aynı zamanda AB ülkeleri ile de çok sayıda faaliyet ve toplantı geliştirmiş ve çeşitli toplantılar düzenlemiş, davet edilmiş ve edilmektedir.

  1. Bu bağlamda;
    Consumer Bridge (Tüketici Köprüleri) AB Bilgi Köprüleri Programı kapsamında; Ankara, Kayseri, Trabzon – TURKİYE ve Sofya, Plovdiv – Bulgaristan’da yürütülmüş. 2008-2009
  1. Consumer Rights and Responsibilities: Education for Sustainable Consumption-Tüketici hak ve sorumlulukları: Strengthening Civil Society in Pre- Accession- Sivil toplumun güçlendirilmesi Sürdürülebilir tüketimi için Eğitim. Ankara, Kayseri ve Trabzon 2008
  1. Youth Dialogue on Consumption, Lifestyles and Sustainability. Promotion of the Civil Society Dialogue Between EU and Turkey. 2008
  1. Management and Strategy for successful consumer organizations. Organization in co-operating with the general directorate-General for Health and Consumers, European Commission. 21-22 June 2010, 5-6 October Ankara -2010 25-28 October, 2010 Brussel -Belgium. TAIEX projects.
  1. The European Consumer Voice in Standardization-Union of Europe- ANEC General Assembly – Turkish represent. 2011 –2015
  1. ISO Copolco- bülten üyeliği ve gerektiğinde genel tüketici ve Türkiye için görüş belirtme
  1. Derneğimizin kurumsal kapasitesini artırmak için, Avrupa Birliği BEUC (AB’nin çatı organizasyonu olup, 32 ülkede tüketicinin güçlendirilmesi için çalışmalar yürüten bir kurum) tarafında düzenlenen eğitim ve toplantılara katılım sağlamış ve bu şekilde de uluslararası alanda da deneyim ve iletişimini artırmıştır (2008-2012)
  1. Training of Consumer Empowerment – Tüketici Hakları Güçleniyor Projesi 2016-2017
  1. Derneğimiz, Ticaret Bakanlığı ile birlikte OIC-ISEDAK ülkeleri ile birlikte Tüketicinin korunması konusunda bir proje yürütmüştür (2016-2017)
  1. Derneğimiz tüketiciye daha fazla hizmet verebilmek amacıyla faaliyetlerine AB projeleri ile destek almış ve bu konuda da ülkemizde AB Sivil Toplum Diyaloğu, AB Sivil Toplum Destek Programı, AB Erasmus+ programları, AB Sivil Düşün programları ile de ilgilenmiş ve bu konularda da çok sayıda proje yürütmüştür (2007-2008, 2008-2009,2014-2015, 2016-2018, 2020, 2020-2022 devam ediyor)
  1. Halen derneğimiz, federasyon ve konfederasyon çalışmalarını sürdürmekte ve örgütlenmeye önem vermekte ve çalışmalarına deva etmektedir.

YAYINLARIMIZ- KİTAPLARIMIZ

TÜKO-BİR gerek TSE’nin tüketici faaliyetleri gerekse tüketicinin kanun kapsamındaki haklarını öğrenmeleri açısından, üniversiteler, sivil toplum örgütleri, belediyeler vb. kuruluşlarla ortaklaşa konferanslar, paneller düzenlemiş olup, düzenlenen konferans, panel vb. etkinlikleri, etkinlik sonu kitapçık haline getirerek ücretsiz olarak dağıtımını gerçekleştirmiştir. Ayrıca birçok ilde şubeler oluşturarak tüketicilere yardımcı olmaya çalışmış ve çalışmaktadır. TÜKO-BİR, ulusal platformdaki etkinliğini uluslararası platforma da taşımak amacı ile AB Projeleri oluşturmaya başlamıştır.

Bu kapsamda,

TSE, TÜKO-BİR, Kamu Kurum ve Kuruluşları, Sivil Toplum Örgütleri, Üniversiteler ile ortaklaşa paneller düzenlemiştir.
AB mevzuatı ile uyumlaştırma ve uygulama konularında teknik sağlayan Teknik Destek ve Bilgi Değişimi (TAIEX), AB tüketici hukuku uzmanları, ilgili bakanlık uzmanları, STK temsilcileri, Tüketici Hal Hakem Heyeti üyeleri ile İstanbul’da “AB ve Türkiye’de Tüketici Hukuku Kapsamında Alternatif Uyuşmazlık Çözümünün İşlev ve Geleceği” çalıştayı düzenlenmiştir.

TÜKO-BİR, Romanya Tüketici Derneği ve Kavala Tüketici Derneği ile ortaklaşa “Eğitimcilerin Eğitim” başlığında panel ve eğitimler düzenlemiştir.

Son olarak derneğimiz, tüketicilerimize yönelik Gümrük Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetim Genel Müdürü, Daire Başkanı, Yunanistan Tüketici Derneği Başkanı ve Londra Tüketici Derneği Başkanının konuşmacı olarak yer aldığı “Tüketici Hakları Güçleniyor Projesi” TRACORE eğitimi düzenlemiştir.

Sonuçta;

Derneğimiz 1995 yılında kurulduğundan beri, ülkemizde tüketici haklarının yerleşmesi, tüketicinin korunması, bilgilendirilmesi ve eğitimi konusunda alanına rakipsiz çalışmalara imza atmış, Edirne’den Karsa bütün ülke tüketicileri ile temas kurmuş, paneller, seminerler, konferanslar düzenlemiş, tüketici ile direk temasa geçmiş, yüz yüze görüşmelerin yanında çok sayıda basın bülteni, basın bildirisi hazırlamış, bunda da her zaman, barışçıl, hoşgörülü, bağımsız – siyasi ve ticari – özellikle paydaşları ile uyumlu bir şekilde çalışmış, akademik bir üslupla problemleri çözme yoluna gitmiş, tüketicinin korunması konusunda etkin lobicilik yapmış, ilk tüketici yasasının çıktığı 1995 yılından beri, tüketici korunmasında lider bir dernek olarak bir misyon üstlenmiş, her zaman ölçülü ve düzeyli olmuştur.

Bu dönemde;
· Çok sayıda panel, konferans, seminer vermiş,
· Çok sayıda, Basın bildirileri, basın bültenleri yayınlamış, TV ve Radyo programları yapmış
· Her yıl düzenlenen tüketici konseyinde tüketicileri temsil etmiş, büyük çoğunluğunda Divanda yer almış
· AB ve ilgili tüketici dernekleri ile yakın ilişkiler kurmuş, sürekli temas halinde olmuş, BEUC’la ( The European Consumer Organisation) iletişimi hiç kesmemiş
· ANEC üyeliği yapmış, ISO Copolco’ya, TSE ye yayınlanacak standardlar hakkında görüş bildirmiş,
· Çok sayıda AB projesi yapmış, bu yolla tüketicinin korunmasında daha etkin rol almış
· Reklam kurulu, TSE teknik kurul üyeliği ve Meslek Standartları üyeliğinde bulunmuş, halen Reklam Kurulu Tüketici temsilcisi görevi derneğimizdedir.
· Tüketicinin korunması ile ilgili doğrudan ya da dolaylı ilgili bulunan kamu kurum ve özel sektör üst kurulları ile yakın temaslarda bulunmuş ve devam
etmektedir.

Yönetim Kurulumuz

Mehmet Altıparmak

YÖN. KUR. ÜYESİ

Mehmet Altıparmak

YÖN. KUR. ÜYESİ

M. Hamil Nazik

GENEL BAŞKAN

M. Hamil Nazik

GENEL BAŞKAN

Mustafa Aydın

GENEL BAŞKAN YARDIMCISI

Mustafa Aydın

GENEL BAŞKAN YARDIMCISI

Mukaddem Kılıç

YÖN. KUR. ÜYESİ

Mukaddem Kılıç

YÖN. KUR. ÜYESİ